Hyvä ja terveellinen hengitys

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Me Qviballa ymmärrämme hyvän sisäilmanvaihdon tärkeyden ja hyödyt, mutta entä sitten itse hengitys? Me osaamme pureutua erilaisiin ilmanvaihdon teknologisiin haasteisiin ja ammattitaitomme ydintä on optimoida ilmanvaihtoa, mutta myös oikealla hengitystekniikalla on suuri merkitys. Nykypäivänä erilaiset hengitystekniikat ja näiden valmennukset tuntuvat olevan trendeinä tapetilla, kuten Wim Hof, Oxygen Advantage ja Buteyko, mutta kaikkien niiden taustalla piilee suorastaan kultaista asiaa. Oikeanlaisesta hengittämisestä on suurta hyötyä!

 

Hengityksen ongelmat

 

Vaikka varsinaisia terveysongelmia ei ihmisellä olisikaan, monilla meistä voi silti olla hengitys pielessä. Yleisimpinä haasteina monilla on liian pinnallinen tai liian kiihkeä hengitys. Nopean hengästymisen tai ilman loppumisen tunteen taustalla on usein tehoton, pinnallinen hengitys, jolloin hengitys ei tuo riittävästi happea elimistöön. Tällöin henkeä usein pyritään haukkomaan suuremmin ja tämä taas voi johtaa liikahengitykseen. Liian kiihkeä hengitys taas on tuttua useimmille meistä stressitilanteissa, jolloin pitäisi pyrkiä rauhoittamaan hengitystä ja täten myös mieltä. Mutta jos ihminen on liian stressaantunut, voi yritys rauhoittua kiihdyttää hengitystä ja mieltä vain enemmän. Tällöin kannattaa tutustua hengityksen fysiologiaan enemmän ja tähän löytää nykyään apua useilta eri tahoilta. Syvempään hengityksen ymmärrykseen johdattaa moni koulukunta. Sillä, kuinka ja kuinka paljon hengitämme, on iso merkitys hyvinvointimme näkökulmasta.

 

Miksi hengitämme liikaa ja mitkä ovat liikahengityksen aiheuttamat oireet?

 

Stressi on meidän suomalaisten helmasynti ja kansantauti. Stressi aiheuttaa hengityksen kiihtymistä ja kiihtynyt hengitys taas lisää stressiä. Myöskin huono ruokavalio, eli epäterveellinen ravinto, ylensyönti ja suolisto-ongelmat sekä ympärillämme pauhaavat älylaitteet ja stressaava viihde kiihdyttävät hengitystä. Suomalaiset potevat myös liikunnan puutetta ja täten myös vajetta hiilidioksidin tuotannossa. Kun vihdoin liikutaan, liian suuri hengitys liikkuessa voi aiheuttaa hiilidioksidivajeen kautta happivajetta. Myöskin väärät käsitykset siitä, että mahdollisimman suuri hengitys lisäisi hapensaantia ja että hiilidioksidi olisi ainoastaan haitallista tai lapsuudessa omaksutut tavat, kuten suuhengitys nenähengityksen sijasta, voivat aiheuttaa ongelmia.

 

Liikahengitys aiheuttaa usein hengityksen vinkumista, hengenahdistusta, yskää, painon tunnetta rinnassa, jatkuvaa haukottelua, kuorsausta ja uniapneaa. Myös heikkoudet keskittymiskyvyssä, tunnottomuus, hikoilu, huimaus, käsien ja jalkojen pistely, kämmenien hikoaminen, pyörrytys, vapina ja päänsärky ovat yleisiä oireita. Merkkejä liikahengityksestä voivat olla myös nopea syke, rintakivut, rytmihäiriöt ja sydämen “muljahtelut”. Ihminen voi kokea myös stressiä, jännitystä, masennusta, pelkoa, ahdistusta, paniikkia, unihäiriöitä, levottomuutta, lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta, suolisto-oireita sekä väsymystä ja lapsilla voi esiintyä yökastelua. Liman erityksen lisääntyminen ja ilmateiden ahtautuminen voi altistaa ihmisen myös allergisille reaktioille, histamiinitasojen nousulle ja tulehduksille.

 

Oikeanlaisen hengityksen hyödyt

 

Hengitys ja mielentila ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Erilaiset hengitysharjoitukset tuottavat hyvää oloa lisäämällä esimerkiksi mielihyvähormoni endorfiinin tuotantoa kehossa. Ne vähentävät myös stressiä ja vaikuttavat stressihormoni kortisolin määrään elimistössä. Tutkimusten mukaan stressi on yhteydessä esimerkiksi moniin sairauksiin. Myös kehon immuniteettisuojaan ja yleiseen hyvinvointiin voidaan vaikuttaa erilaisilla hengitysharjoituksilla ja oikeanlaisella hengityksellä. Niillä voidaan lievittää myös kivun tuntemuksia kehossa. Hengitys vaikuttaa suoraan kehon hiilidioksidi- ja happitasoihin ja hyvillä hengitysharjoituksilla voidaan vaikuttaa punasolutuotantoa edistävän luonnollisen Erytropoietiini-hormonin tuotantoon elimistössä ja näin lisätä punasolujen määrää verenkierrossa. Kun hapen kulkeutuminen soluihin tehostuu, suorituskyky ja rasituksesta palautuminen paranee.

Oikeanlaisilla hengitysharjoituksilla voidaan vaikuttaa suoraan ihmisen hermojärjestelmään ja alhaisempi syketaso ja stressi parantaa myös unenlaatua. Oikeanlainen hengitys tuo useimmille yksinkertaisesti hyvää ja rentoa oloa.

 

Oikeanlaisissa hengitystekniikoissa kannattaa kääntyä mainittujen Wim Hofin, Oxygen Advantagen, Buteykon tai vaikkapa Arttu “Breathingman” Lipsosen pariin, mutta terveellistä hengitystä tukevan laadukkaan ilmanvaihdon kanssa me Qviballa autamme aina mielellämme!